1)SILA KLIK BUTTON LIKE DIBAWAH
2)SELEPAS LIKE, KLIK SUPPORT US! UNTUK TERUSKAN...




Powered By IMuslimNetwork
Support Us!

Sunday, April 20, 2014

6 SEBAB KENAPA PERIOD ANDA LEWAT

 
6 SEBAB KENAPA PERIOD ANDA LEWAT

Tiada yang lebih menakutkan bagi seorang wanita daripada kedatangan period yang lewat, kecualilah sekiranya dia berusaha untuk hamil. Adakah saya hamil? Kehamilan adalah perkara pertama yang kita fikirkan ketika period kita tertunda. Tapi apakah kehamilan adalah satu-satunya alasan bagi orang untuk mempunyai period lewat? Ini adalah 6 alasan yang paling umum untuk menjawab mengapa period anda lewat:

1. STRESS
 
Stress dapat mempengaruhi banyak hal dalam hidup kita, termasuk period kita. Kadang-kadang kami begitu stres sehingga tubuh kita menurunkan jumlah hormon (GnRH), yang menyebabkan kita untuk tidak berovulasi atau menstruasi. Doktor atau bidan boleh membantu anda mengetahui apa yang perlu anda lakukan untuk rileks dan kembali mengikut jadual period.

2. PERUBAHAN JADUAL
 
Mengubah jadual benar-benar dapat memesongkan jam tubuh anda. Hal ini berlaku terutamanya jika terdapat pertukaran waktu kerja dari pagi ke malam atau sebaliknya.

3. PENGAMBILAN UBAT
 
Berkemungkinan cubaan anda mencuba rawatan baru menyebabkan tempoh period tertunda atau tiada. Pastikan anda bercakap dengan doktor atau bidan tentang kesan samping ini. Hal ini biasa terjadi bagi pengamal perubatan untuk mengawal kehamilan.

4. KEGEMUKAN
 
Keadaan berat badan yang terlalu banyak hormon boleh mengubah kitaran haid anda dan bahkan menghentikannya. Kebanyakan wanita akan kembali ke kitaran biasa dan mencapai kesuburan dengan kehilangan berat badan.

5. TERLALU KURUS
 
Jika anda tidak mempunyai cukup lemak pada badan, anda tidak akan mempunyai period yang teratur, kadang-kadang ini akan menyebabkan menstruasi anda untuk berhenti terus daripada terhasil. Ini disebut amenorrhea. Biasanya berat badan akan membantu anda memiliki kembali period anda. Ini adalah penyebab yang sering dialami oleh wanita yang bekerja dalam bidang ekstrim atau atlet profesional.

6. ANDA HAMIL!!
 
Akhirnya! Ya, period yang tidak kunjung tiba mungkin disebabkan anda sedang hamil! Membuat ujian kehamilan biasanya boleh membantu anda menentukan sama ada anda mengalami kelewatan period kerana anda sedang hamil atau sebaliknya.
 
 

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.